کشف میلیون ها تن ید مایع در دل زمین

ید یک عنصر کمیاب است که برای بدن ما ضروری است و به مقدار زیاد در اقیانوس ها وجود دارد. این به ویژه در غده تیروئید، واقع در گردن، جایی که در سنتز هورمون های تیروئید شرکت می کند، متمرکز است.

ید مایع برای رشد مغز و متابولیسم به طور کلی ضروری هستند.

در سال 2012، مقامات بهداشتی اروپا (EFSA، سازمان ایمنی غذای اروپا و کمیسیون اروپا) در مورد برخی ادعاهای بهداشتی مواد غذایی و مکمل های غذایی حاوی ید تصمیم گرفتند.

پس از بررسی داده های علمی، آنها احساس کردند که این محصولات می توانند ادعا کنند که کمک می کنند:

  • به متابولیسم طبیعی انرژی،
  • به عملکردهای عادی فکری،
  • عملکرد طبیعی سیستم عصبی،
  • سلامت پوست طبیعی؛
  • تولید طبیعی هورمون تیروئید و عملکرد طبیعی تیروئید؛
  • برای رشد طبیعی کودکان

اگر و فقط اگر این محصولات حاوی حداقل 22.5 میکروگرم ید در هر 100 گرم، 100 میلی لیتر یا در هر بسته در صورتی که محصول فقط یک وعده داشته باشد.

ید

از سوی دیگر، غذاها و مکمل های غذایی حاوی ید نمی توانند ادعا کنند:

  • حمایت از بینایی یا تولید اشک؛
  • بهبود کیفیت مو، ناخن یا پوست.
  • این ادعاهای تاثیر در حال حاضر برای غذاها و مکمل های غذایی حاوی ید ممنوع است.

کمبود ید جدی است و به ویژه در مناطق دور از دریا مشاهده می شود و در کودکان باعث نقص ذهنی غیرقابل برگشتی به نام «کرتینیسم» می شود. در بزرگسالان و کودکان نیز باعث افزایش اندازه تیروئید، گواتر و تورم (ادم) پوست می شود.

علاوه بر درمان دریافت ناکافی، ید به عنوان یک خلط آور (برای ترویج دفع ترشحات از برونش)، برای تسکین علائم کیست پستان، و برای محافظت از تیروئید در هنگام قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو (به عنوان بخشی از سرطان) پیشنهاد می شود. درمان یا به دنبال یک حادثه هسته ای یا آزمایشگاهی).

ید یک خلط آور موثر است و دردهای مرتبط با کیست سینه را تسکین می دهد. با این حال، به دلیل سمی بودن، در این نشانه ها استفاده کمی می شود، زیرا داروهای موثر و کمتر سمی در دسترس هستند.

در طی تابش درمانی یا تصادفی، مصرف قرص یدید پتاسیم به جلوگیری از آسیب تیروئید ناشی از تشعشع کمک می کند. در واقع، این ماده غده تیروئید را با ید اشباع می کند و از تثبیت ید رادیواکتیو جلوگیری می کند.

برای موثر بودن، باید در عرض سه یا چهار ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آن تجویز شود.

به همین دلیل، افرادی که در نزدیکی یک نیروگاه هسته ای زندگی می کنند، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، قرص یدید پتاسیم دریافت می کنند تا در صورت لزوم از آنها استفاده شود. مراقب باشید، مصرف ید فقط در برابر ید رادیواکتیو محافظت می کند.

در برابر سایر عناصر رادیواکتیو که ممکن است وجود داشته باشند، به ویژه در هنگام حمله هسته ای، مانند سزیم 134 یا 137، محافظت نمی کند.

برخی از سلاح های هسته ای اصلا ید رادیواکتیو آزاد نمی کنند. در صورت لزوم، توزیع اضطراری قرص های ید به کل جمعیت تحت مسئولیت بخشداران بخش، در چارچوب طرح ید ORSEC سازماندهی می شود.