با مالیدن روغن حیوانی گلپایگان بر روی پوست، هرگز پیر نخواهید شد

حتماً یکی از تبلیغات مارگارین را به خاطر دارید، تبلیغاتی که لبخند را بر لبان یک زن خانه دار می نشاند و تمام خانواده را سر یک میز ناهارخوری خوشمزه گرد هم می آورد.

چرا که نه، و شرکت‌ها در تلاشند تا چربی‌ها و روغن‌های گیاهی را صیقل دهند، نه تنها به عنوان منبع چربی سالم و خوشمزه، بلکه مفیدتر از چربی‌های حیوانی اشباع شده حاصل از محصولات لبنی مانند روغن حیوانی گلپایگان هستند.

می‌توان گفت که تبلیغات سال‌ها در کنار توصیه‌های برخی نهادهای علمی موفق شد چربی‌های اشباع حیوانی را شیطانی جلوه دهد و آن‌ها را به‌عنوان مقصر اصلی و بعضاً انحصاری در نرخ بالای چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت در دوران بارداری قرار دهد.

قرن بیستم. از سوی دیگر، روغن‌های گیاهی بیش از یک قرن است که در خط مقدم صحنه پزشکی قرار دارند، بر این اساس که درصد «کلسترول خوب» را در بدن افزایش می‌دهند و درصد «کلسترول بد» را کاهش می‌دهند.

 

بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و چاقی را کاهش می دهد و در نتیجه گزینه بهتری نسبت به چربی حیوانی محسوب می شود.

ممکن است با گرفتن یک بطری روغن ذرت و گذاشتن یک قابلمه در تابه برای پختن تخم مرغ احساس راحتی کنید، و ممکن است با خواندن مواد تشکیل دهنده پنیر سفیدی که به تازگی خریداری کرده اید حاوی «چربی گیاهی» راحت باشید، اما اگر این کار را انجام دهید قطعا در اشتباه هستید. بنابراین!

چربی یکی از مواد مغذی اساسی در شکل گیری انسان است، مانند پروتئین، کربوهیدرات ها و ویتامین ها. چربی به عنوان یک عایق برای محافظت از بدن در برابر تغییرات حرارتی خارجی عمل می کند و اهداف دیگری نیز دارد، زیرا منبع غنی انرژی نیز می باشد.

زیرا یک گرم از آن حاوی دو برابر کالری یک گرم کربوهیدرات است، بنابراین ذخیره انرژی در شکل چربی در مواقع اضطراری و کمبود غذا یا حتی ناشتا بودن منبع غنی کالری برای بدن فراهم می کند.

چربی‌ها از زنجیره‌هایی به نام «اسیدهای چرب» تشکیل شده‌اند و برخورد سه تا از این زنجیره‌ها با یک زنجیره کوتاه از یک ترکیب دیگر، «تری‌گلیسرید» را به ما می‌دهد که در تحلیل‌های پزشکی معروف هستند.

این چربی ها به نوبه خود به چربی های “اشباع” تقسیم می شوند که در حالت جامد در دمای اتاق یافت می شوند، مانند کره و چربی حیوانی، و چربی های “غیراشباع” که در حالت مایع یافت می شوند.